
وقتی نوبت به سرمایه گذاری میرسد، سرمایه گذاران معیارهای خاصی را در یک استارتآپ دنبال میکنند. این معیارها به آنها کمک میکند تا موفقیت بالقوه و دوام کسب و کار را بسنجند. در اینجا برخی از عوامل کلیدی که سرمایه گذاران هنگام ارزیابی در نظر میگیرند، آورده شده است:
- تیم در یک استارتاپ بسیار مهم است، زیرا اعضای آن کسانی هستند که مجری طرح کسب و کار خواهند بود. سرمایهگذاران میخواهند تیمی را ببینند که مشتاق فرصتها باشد، مهارتها و تجربه لازم را برای اجرا داشته باشد و نسبت به کسب موفقیت شرکت در دراز مدت متعهد باشد. آنها به دنبال بنیانگذارانی میگردند که درک عمیقی از بازار داشته باشند و مهارتهای لازم را برای اجرای مؤثر طرح کسبوکار خود داشته باشند.
- مدل کسب و کار مقیاس پذیر، مدل کسب و کار باید کارامد باشد و درآمد کافی را برای پایداری کسب و کار ایجاد کند. سرمایه گذاران جذب استارت آپهایی میشوند که پتانسیل رشد سریع و مقیاس پذیری دارند. آنها میخواهند مدل کسب و کاری را ببینند که بتواند به سرعت پایگاه مشتریان و جریان درآمد خود را بدون متحمل شدن هزینههای اضافی قابل توجهی گسترش دهد.
- فرصت بازار نیز مهم است زیرا نشان دهنده پتانسیل رشد است. سرمایه گذاران میخواهند بازار بزرگی را ببینند که فضایی برای رشد و توسعه استارتاپ داشته باشد. آنها به دنبال استارتآپهایی میگردند که بتوانند یک دغدغه یا مشکل قابل توجه در بازار را برطرف کنند، زیرا این نشان دهنده احتمال موفقیت بیشتر است.
- ارزش پیشنهادی منحصر به فرد، یک استارتاپ باید ارزش پیشنهادی قانع کنندهای داشته باشد که آن را از رقبا متمایز کند. سرمایه گذاران میخواهند درک روشنی از امتیاز فروش منحصر به فرد استارت آپ و نحوه متمایز شدن آن در بازار داشته باشند.
- کشش و اعتبارسنجی بازار، سرمایه گذاران میخواهند شواهدی را ببینند که نشان میدهد استارتآپ در بازار جذابیت پیدا کرده است. آنها به دنبال شاخصهایی مانند جذب مشتری، رشد درآمد، مشارکت و بازخورد مثبت کاربران هستند که نشان دهنده تقاضا برای محصول یا خدمات است.
- چشم انداز رقابتی بادوام ،از این نظر مهم است که سرمایه گذاران میخواهند به واسطه آن اطلاع یابند که استارتاپ مسیر روشنی برای مدیریت بازار دارد و اطمینان حاصل کنند که موقعیت قابل دفاعی در بازار دارد. آنها به دنبال استارتآپهایی با فناوری منحصربفرد یا دادههای اختصاصی هستند که به آنها مزیت رقابتی بدهد و از آنها در برابر تازه واردان محافظت کند. فناوری نیز جهت متمایز کردن کار و ایجاد مزایای رقابتی حائز اهمیت است.
- طرح تجاری شفاف و پیش بینیهای مالی، سرمایه گذاران به دنبال طرحهای تجاری دقیقی هستند که استراتژیهای استارت آپ برای رشد و نحوه استفاده از بودجه را مشخص میکند. آنها همچنین انتظار دارند پیش بینیهای مالی واقع بینانهای را ببینند که مسیر روشنی را به سمت سودآوری نشان میدهد.
- استراتژی خروج، سرمایه گذاران میخواهند بدانند که چگونه در نهایت به بازگشت سرمایه خود پی خواهند برد پس به دنبال استارتآپهایی میگردند که استراتژی خروج مشخصی دارند: از طریق خرید، عرضه اولیه سهام یا سایر روش ها.
- ارزیابی و کاهش ریسک، سرمایهگذاران ریسکهای مرتبط با سرمایهگذاری در یک استارتآپ را ارزیابی میکنند و به دنبال بنیانگذارانی میگردند که این ریسکها را شناسایی کرده و برنامههایی برای کاهش آن دارند. این نشان میدهد که بنیانگذاران درک واقع بینانهای از چالشهای پیش رو دارند و آماده رسیدگی به آنها هستند.
- سازگاری، در نهایت، سرمایه گذاران میخواهند با بنیانگذارانی کار کنند که با ارزشها و چشم انداز آنها همسو هستند و یک رابطه قوی و با اهداف مشترک را جهت تضمین یک مشارکت موفق ایجاد میکنند.
همه این عوامل مهم هستند با این حال، به یاد داشته باشید که هیچ استارتاپی کامل نیست و همیشه خطراتی در آن وجود دارد. با ارزیابی دقیق معیارهای سرمایه گذاران و نشان دادن اینکه خواستههای آنها را درک میکنید، میتوانید تا حد زیادی شانس خود را برای تامین بودجه کسب و کارتان افزایش دهید. در نتیجه هنگام ملاقات با سرمایه گذاران بالقوه مهم است که برای پاسخ به هر سؤالی آماده باشید. علاوه بر این، مهم است که به آنها نشان دهید که چگونه تیم شما به طور خاص برای موفقیت در این صنعت واجد شرایط است و چگونه برای مدیریت ریسک ها و چالشهای آینده برنامهریزی میکند.(منبع fastercapital.com)






